Actueel, literatuur tot begin februari 2012 |
literatuur, ontwikkelingen, wetswijzigingen
* Situatieve arbeidsongeschiktheid na Mak/SGBO: substantiërings- en medewerkingsplicht werknemer
TRA 2012, 3 door N. Kampert
samenvatting op Recht.nl
* Onderzoek naar de positie van de bedrijfsarts
Door de ministeries van SZW en VWS is aan AStri Beleidsonderzoek en –advies in samenwerking met de Radboud Universiteit opdracht gegeven om een onderzoek uit te voeren naar de positie van de bedrijfsarts in Nederland.
Rapport | 29-06-2011 | SZW, VWS
* Aanbieding rapport bedrijfsarts
Aanbiedingsbrief van staatssecretaris De Krom (SZW) bij het onderzoeksrapport naar de positie van de bedrijfsarts aan. Een reactie wordt nog afgestemd met minister Schippers (VWS) en wordt na de zomer verwacht
Kamerstuk: Kamerbrief | 04-07-2011 | SZW
* Beleidsreactie onderzoek bedrijfsarts
Kamerstuk | 28-09-2011 |
Beleidsreactie van de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, mede namens de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op het onderzoek naar de positie van de bedrijfsarts.
SZW
* Anticumulatie WAO, Wajong en WAZ
Wijziging Regeling samenloop arbeidongeschiktheidsuitkeing met inkomsten uit arbeid en regeling Uitzondering toepassingstermijn anticumulatie.
* Toelichting op de wijziging algemeen;
In diverse socialezekerheidswetten is geregeld dat eventuele inkomsten van een uitkeringsgerechtigde – geheel of gedeeltelijk – moeten worden verrekend met de uitkering. Dit brengt mee dat moet worden geregeld wat onder inkomen wordt verstaan. In voornoemde wetten zijn daarvoor delegatiegrondslagen opgenomen zodat dit bij lagere regelgeving kan worden geregeld. Deze delegatiegrondslagen zijn geharmoniseerd door de Wet harmonisatie en vereenvoudiging socialezekerheidswetgeving. Op grond daarvan is het Inkomensbesluit volksverzekeringen en sociale voorzieningen vastgesteld. Dit besluit wordt in die zin gewijzigd dat ook voor de wetten die door het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) worden uitgevoerd, wordt geregeld wat onder inkomen wordt verstaan. Daarmee is één Algemeen inkomensbesluit socialezekerheidswetten een feit.
Ook de delegatiegrondslagen in artikel 44 van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, artikel 58 van de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen en artikel 3:48 van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten zijn aangepast. Daarbij is onder andere het begrip ‘inkomsten uit arbeid’ in die bepalingen vervangen door ‘inkomen’. De achterliggende gedachte daarachter is dat niet alleen inkomen uit arbeid gevolgen kan hebben voor de hoogte van de arbeidsongeschiktheidsuitkering, maar ook andere uitkeringen. Deze redactionele wijziging van voornoemde wettelijke bepalingen brengt mee dat ook in de Regeling samenloop arbeidsongeschiktheidsuitkering met inkomsten uit arbeid, welke gebaseerd is op die wettelijke bepalingen, het begrip ‘inkomsten uit arbeid’ dient te worden vervangen door ‘inkomen’. Dat geschiedt met de onderhavige regeling. Van de gelegenheid is tevens gebruik gemaakt om uitgewerkte bepalingen in de regeling te schrappen.
Stcrt. 2011, 22967
* Financiele aanpassingen verzekeringen en uitkeringen per 1 januari 2012
Sociale Verzekeringen per 1 januari 2012
Ministerie van SZW
* Rekenregels per 1 januari 2012 http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011/11/22/rekenregels-januari-2012.html
* Rekenregels per 1 januari 2012
WML bedragen
WML bedragen
WML bedragen
* Afschaffen wettelijke herbeoordelingen voor:
•de IVA geringe kans op herstel (WIA)
•Inwerkingtreding: 1 januari 2012
Bij WET van 1 december 2011, Stb. 2011, 618, tot wijziging van enkele wetten van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ()., 619).
Verzamelwet SZW 2012
* Artikel 64 WIA
Lid 2 Het UWV stelt de verzekerde van de mogelijkheid van het doen van een aanvraag schriftelijk in kennis uiterlijk op de dag waarop de wachttijd 87 weken heeft geduurd
Dat was uiterlijk 20 maanden na aanvang van de wachttijd
Verzamelwet SZW 2012
* Lid 6
Een aanvraag wordt geacht tijdig te zijn ingediend indien het UWV de kennisgeving als bedoeld in het tweede lid niet heeft gedaan dan wel indien bij een latere kennisgeving dan bedoeld in het tweede lid of vierde lid de aanvraag wordt ingediend binnen vier weken nadat deze kennisgeving is ontvangen. Dit lid is niet van toepassing indien de werkgever de aangifte, bedoeld in artikel 38, eerste lid, van de Ziektewet, niet heeft gedaan vóór de dag waarop de wachttijd 79 weken heeft geduurd.
Laatste zin is toegevoegd
Verzamelwet SZW 2012
* STECR Werkwijzer Verslaving en werk
Niet vrij op internet.
Bestellen
* Bonussen, toeslagen, de bedrijfsauto en art. 7:628 BW
ArbeidsRecht 2011/49
Door G.C. Boot
Samenvatting Recht.nl
* Tweede Kamer: Evaluatie wet WIA, brief staatssecretaris over knelpunten bij de uitvoering van de wet WIA
Kamerstuk 2010-2011, 32716
TRA 2012, 3 door N. Kampert
samenvatting op Recht.nl
* Onderzoek naar de positie van de bedrijfsarts
Door de ministeries van SZW en VWS is aan AStri Beleidsonderzoek en –advies in samenwerking met de Radboud Universiteit opdracht gegeven om een onderzoek uit te voeren naar de positie van de bedrijfsarts in Nederland.
Rapport | 29-06-2011 | SZW, VWS
* Aanbieding rapport bedrijfsarts
Aanbiedingsbrief van staatssecretaris De Krom (SZW) bij het onderzoeksrapport naar de positie van de bedrijfsarts aan. Een reactie wordt nog afgestemd met minister Schippers (VWS) en wordt na de zomer verwacht
Kamerstuk: Kamerbrief | 04-07-2011 | SZW
* Beleidsreactie onderzoek bedrijfsarts
Kamerstuk | 28-09-2011 |
Beleidsreactie van de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, mede namens de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op het onderzoek naar de positie van de bedrijfsarts.
SZW
* Anticumulatie WAO, Wajong en WAZ
Wijziging Regeling samenloop arbeidongeschiktheidsuitkeing met inkomsten uit arbeid en regeling Uitzondering toepassingstermijn anticumulatie.
* Toelichting op de wijziging algemeen;
In diverse socialezekerheidswetten is geregeld dat eventuele inkomsten van een uitkeringsgerechtigde – geheel of gedeeltelijk – moeten worden verrekend met de uitkering. Dit brengt mee dat moet worden geregeld wat onder inkomen wordt verstaan. In voornoemde wetten zijn daarvoor delegatiegrondslagen opgenomen zodat dit bij lagere regelgeving kan worden geregeld. Deze delegatiegrondslagen zijn geharmoniseerd door de Wet harmonisatie en vereenvoudiging socialezekerheidswetgeving. Op grond daarvan is het Inkomensbesluit volksverzekeringen en sociale voorzieningen vastgesteld. Dit besluit wordt in die zin gewijzigd dat ook voor de wetten die door het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) worden uitgevoerd, wordt geregeld wat onder inkomen wordt verstaan. Daarmee is één Algemeen inkomensbesluit socialezekerheidswetten een feit.
Ook de delegatiegrondslagen in artikel 44 van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, artikel 58 van de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen en artikel 3:48 van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten zijn aangepast. Daarbij is onder andere het begrip ‘inkomsten uit arbeid’ in die bepalingen vervangen door ‘inkomen’. De achterliggende gedachte daarachter is dat niet alleen inkomen uit arbeid gevolgen kan hebben voor de hoogte van de arbeidsongeschiktheidsuitkering, maar ook andere uitkeringen. Deze redactionele wijziging van voornoemde wettelijke bepalingen brengt mee dat ook in de Regeling samenloop arbeidsongeschiktheidsuitkering met inkomsten uit arbeid, welke gebaseerd is op die wettelijke bepalingen, het begrip ‘inkomsten uit arbeid’ dient te worden vervangen door ‘inkomen’. Dat geschiedt met de onderhavige regeling. Van de gelegenheid is tevens gebruik gemaakt om uitgewerkte bepalingen in de regeling te schrappen.
Stcrt. 2011, 22967
* Financiele aanpassingen verzekeringen en uitkeringen per 1 januari 2012
Sociale Verzekeringen per 1 januari 2012
Ministerie van SZW
* Rekenregels per 1 januari 2012 http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011/11/22/rekenregels-januari-2012.html
* Rekenregels per 1 januari 2012
WML bedragen
WML bedragen
WML bedragen
* Afschaffen wettelijke herbeoordelingen voor:
•de IVA geringe kans op herstel (WIA)
•Inwerkingtreding: 1 januari 2012
Bij WET van 1 december 2011, Stb. 2011, 618, tot wijziging van enkele wetten van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ()., 619).
Verzamelwet SZW 2012
* Artikel 64 WIA
Lid 2 Het UWV stelt de verzekerde van de mogelijkheid van het doen van een aanvraag schriftelijk in kennis uiterlijk op de dag waarop de wachttijd 87 weken heeft geduurd
Dat was uiterlijk 20 maanden na aanvang van de wachttijd
Verzamelwet SZW 2012
* Lid 6
Een aanvraag wordt geacht tijdig te zijn ingediend indien het UWV de kennisgeving als bedoeld in het tweede lid niet heeft gedaan dan wel indien bij een latere kennisgeving dan bedoeld in het tweede lid of vierde lid de aanvraag wordt ingediend binnen vier weken nadat deze kennisgeving is ontvangen. Dit lid is niet van toepassing indien de werkgever de aangifte, bedoeld in artikel 38, eerste lid, van de Ziektewet, niet heeft gedaan vóór de dag waarop de wachttijd 79 weken heeft geduurd.
Laatste zin is toegevoegd
Verzamelwet SZW 2012
* STECR Werkwijzer Verslaving en werk
Niet vrij op internet.
Bestellen
* Bonussen, toeslagen, de bedrijfsauto en art. 7:628 BW
ArbeidsRecht 2011/49
Door G.C. Boot
Samenvatting Recht.nl
* Tweede Kamer: Evaluatie wet WIA, brief staatssecretaris over knelpunten bij de uitvoering van de wet WIA
Kamerstuk 2010-2011, 32716
Geschreven door | : |
Datum totstandkoming | : 03-02-2012 |