Regeling Procesgang eerste en tweede ziektejaar, snel-zoek-versie |
![]() |
25 maart 2002, Stcrt. 2002, 60
Ingekorte versie om iets op te zoeken of terug te vinden.
De gehele tekst is op internet beschikbaar
Art. 1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Art. 2. Gegevensverstrekking aan de bedrijfsarts of de arbodienst
Art. 3. Houden van aantekening
Indien er op enig moment gedurende de ziekte van de werknemer naar de verwachting van de bedrijfsarts of de arbodienst sprake is van dreigend langdurig ziekteverzuim, houdt de werkgever aantekening als bedoeld in artikel 71a, eerste lid, van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering of artikel 25, eerste lid, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen en legt hij in ieder geval alle gegevens, documenten en correspondentie vast die betrekking hebben op het verloop van het ziekteverzuim, het aantal feitelijk gewerkte uren en de op grond van deze regeling ondernomen activiteiten.
Art. 4. Het plan van aanpak
Art. 5. Afwijken van termijnen
Van de termijnen, bedoeld in artikel 2 en 4, kan door de werkgever en de werknemer gemotiveerd worden afgeweken.
Art. 6. Inhoud van het re-integratieverslag
Art. 7. Standaarden
Het UWV is bevoegd voor de vastlegging van de in artikel 6, onderdeel j, bedoelde gegevens standaarden vast te stellen.
Art. 7a. Aanvullende deskundigheid
Indien voor een goede uitvoering van deze regeling naar het oordeel van de bedrijfsarts of de arbodienst aanvullende deskundigheid is vereist, draagt de bedrijfsarts of de arbodienst zorg voor tijdige inschakeling daarvan.
Art. 8.¹ Grondslag
Etc………….
Toelichting
Inleiding
Minimumeisen
Deze regeling beoogt de procesgang in het eerste ziektejaar te verbeteren en vroegtijdige initiatieven voor re-integratie te stimuleren. Daartoe wordt in de regeling een algemeen kader met minimumeisen geformuleerd. Aangegeven wordt welke stappen ten minste moeten worden gezet en welke inspanningen ten minste moeten worden verricht door werknemer, werkgever en diens arbodienst.
In deze regeling worden minimumeisen gesteld aan het gedrag van de werkgever. Uitgangspunt hierbij is dat de werkgever niet moet worden geconfronteerd met een onnodige verzwaring van zijn administratieve belasting. De regeling is flexibel vormgegeven, waardoor er niet in alle (ziekte)gevallen op vaste tijdstippen inspanningen van de werkgever gevraagd worden, maar dat deze inspanningen slechts van hem worden gevergd als de aard en de duur van het verzuim daartoe aanleiding geven. Van de gestelde termijnen kan bovendien gemotiveerd worden afgeweken Voor werkgevers die hun verantwoordelijkheid serieus nemen, zal deze regeling geen ingrijpende gevolgen hebben, nu zij in de praktijk veelal in feite al voldoen aan de in de regeling neergelegde criteria.
Werkgever en werknemer prikkelen
Achterliggende gedachte hiervan is dat aan werkgever en werknemer een prikkel wordt gegeven om de nodige actie te ondernemen als zij uit eigen beweging onvoldoende ondernemen.
Communicatie
Het documenteren en verantwoorden van deze stappen in een dossier draagt bij aan een goede onderlinge communicatie en verantwoording tussen deze drie partijen, maar kan ook bijdragen aan een efficiëntere communicatie met andere private partijen (zoals particuliere verzekeraars en reïntegratiebedrijven). Ten slotte biedt het dossier een goede basis voor het verstrekken van medische en arbeidskundige informatie in het kader van de WAO-claimbeoordeling.
De voorschriften met betrekking tot het vastleggen en verstrekken van gegevens zijn zodanig vormgegeven dat steeds niet meer behoeft te worden vastgelegd en uitgewisseld dan voor het doel (een succesvolle re-integratie, de beoordeling van de reïntegratie-inspanningen en de claimbeoordeling) noodzakelijk is.
Verbetering procesgang
Verantwoordelijkheid
Re-integratie is de verantwoordelijkheid van de werknemer en diens werkgever. Weliswaar verlenen onder meer de arbodienst en - op verzoek - het re-integratiebedrijf of het UWV hierbij hun adviezen en diensten, maar het uitgangspunt is dat werkgever en werknemer zelf de regie voeren en zelf tijdig de noodzakelijke acties ondernemen. In deze regeling zijn de werkgever en de werknemer dan ook de eerst aangesprokenen, maar de regeling betreft ook de dienstverlening door de arbodienst. Op enkele punten wordt namelijk expliciet bepaald welke bijstand bij de verzuimbegeleiding de werkgever van zijn arbodienst moet verlangen. Het gaat hierbij niet om geheel nieuwe verplichtingen. Zo wordt geregeld dat de arbodienst op tijd dreigend langdurig ziekteverzuim signaleert, onderzoekt wat hieraan gedaan kan worden en werkgever en werknemer daarover adviseert. Dit is van het begin af aan de bedoeling geweest van de door de arbodienst te verlenen deskundige bijstand en veel werkgevers voldoen hier ook al aan. Het expliciteren ervan in deze regeling heeft vooral betekenis voor die werkgevers die tot dusverre hun arbodienst niet of veel te laat inschakelden bij dreigend langdurig ziekteverzuim.
Verplichte arbodienst
Het verplicht inwinnen van het deskundig oordeel van een gecertificeerde arbodienst waarborgt dat bij de re-integratie-inspanningen het evenwicht tussen belasting en belastbaarheid van de werknemer wordt bewaard. Daarnaast zijn werknemer en werkgever vrij om hulp en adviezen van anderen te vragen, zoals van re-integratiebedrijven.
Eerstejaarsevaluatie
De door de werkgever en de werknemer verrichte re-integratie-inspanningen worden aan het eind van het eerste ziektejaar beoordeeld. Mede aan de hand van de in deze regeling vervatte minimumeisen wordt beoordeeld of de werkgever en de werknemer in redelijkheid tot de re-integratie-inspanningen hebben kunnen komen die er zijn verricht. Essentieel hierbij zijn enerzijds de verplichtingen van de werkgever om passende arbeid in zijn bedrijf te bieden en, zo die niet voorhanden is, de inschakeling in passende arbeid bij een andere werkgever te bevorderen. Anderzijds zijn de verplichtingen van de werknemer om aan daarop gerichte maatregelen mee te werken cruciaal voor het welslagen van re-integratie. Het gevolgd hebben van de in deze regeling neergelegde eisen betekent dan ook niet zonder meer dat de re-integratie-inspanningen adequaat zijn geweest. In dit verband verdient nog het volgende opmerking. Als de mogelijkheden voor werkhervatting volledig benut zijn en de werknemer vóór het einde van het eerste ziektejaar optimaal gere-integreerd is, is deze beoordeling uiteraard niet aan de orde. Deze beoordeling vindt slechts plaats in die gevallen waarin geen sprake is van (volledige) re-integratie.
De kern van de verbeterde procesgang betreft de volgende punten;
Oordeel van de arbodienst
Probleemanalyse/oordeel binnen 6 weken
Indien sprake is van dreigend langdurig verzuim, wordt van de arbodienst verlangd dat er uiterlijk binnen zes weken na de eerste ziektedag een oordeel aan de werkgever wordt gegeven over het ziektegeval. Voorwaarde hiervoor is dat de werkgever de arbodienst inzicht geeft in het verzuim in zijn bedrijf. Dit betekent dat de werkgever aan de arbodienst alle ziektegevallen meldt. Ook indien sprake is van frequent kortdurend verzuim, moet de arbodienst in staat worden gesteld om hierin een probleemgeval te herkennen.
Ziekmelding
Het is van belang dat de werkgever de ziekmelding zo snel mogelijk aan de arbodienst doorgeeft. In het algemeen zal van een tijdige melding kunnen worden gesproken indien de melding uiterlijk binnen één week na het ontstaan van ziekte van de werknemer is gedaan. In de regeling is ervan afgezien een precieze dag voor de melding voor te schrijven. De reden hiervan is dat aan de werkgever de mogelijkheid moet worden geboden om bij het doen van ziekmeldingen aan te sluiten bij de voorschriften die particuliere verzekeraars op dit punt hanteren. De meeste verzekeraars bepalen dat uiterlijk de vierde dag van ziekte gemeld moet worden, een enkeling hanteert een termijn van vijf of zes dagen. Door op dit punt aan te sluiten bij voorschriften van verzekeraars worden extra administratieve lasten van werkgevers zoveel mogelijk voorkomen.
Probleemanalyse eerder dan na 6 weken
Als regel geldt dus dat het oordeel binnen zes weken na de eerste ziektedag gegeven dient te worden, maar als de aard van het verzuim daartoe aanleiding geeft (waarbij bijvoorbeeld te denken valt aan psychische klachten), zal het veelal aangewezen zijn om de analyse en het advies op een eerder moment op te stellen. Als na het verstrijken van de zes weken - naar de verwachting van de arbodienst - alsnog sprake is van langdurig dreigend ziekteverzuim, dient de arbodienst bovendien alsnog onmiddellijk zijn oordeel aan de werkgever uit te brengen.
Geen probleemanalyse
Het oordeel van de arbodienst wordt niet verlangd indien er sprake is van kortdurend verzuim.
Indien er weliswaar sprake is van (dreigend) langdurig verzuim, maar vaststaat dat er geen re-integratiemogelijkheden zijn (bijvoorbeeld in geval van een hoge dwarslaesie), zal volstaan kunnen worden met een summier oordeel. Bovendien is er de mogelijkheid om gemotiveerd van de termijn af te wijken.
Oordeel arbodienst
Zoals hiervoor al is aangegeven, valt het oordeel van de arbodienst uiteen in twee onderdelen:
In beginsel zal de probleemanalyse bevatten:
Met andere woorden, de probleemanalyse is multifactorieel.
Medische gegevens
De werknemer kan beschikken over de gehele probleemanalyse. De werkgever ontvangt die delen van de probleemanalyse voor zover hij die nodig heeft om samen met de werknemer een plan van aanpak te kunnen vaststellen. Voor het treffen van de juiste re-integratie-inspanningen is het niet noodzakelijk dat de werkgever beschikt over de medische aspecten van het verzuim. Wel is noodzakelijk dat de werkgever goed wordt geïnformeerd over de functionele beperkingen en de mogelijkheden die de werknemer nog heeft en wat deze betekenen voor het soort arbeid dat de werknemer nog kan verrichten.
Plan van aanpak en periodieke evaluatie
Naar aanleiding van het advies van de arbodienst zullen werkgever en werknemer met elkaar moeten overleggen. Dit overleg dient te resulteren in een gezamenlijk plan van aanpak;
Vormvrij
Voor het plan van aanpak gelden geen vormvoorschriften. Waar het om gaat, is dat werkgever en werknemer vastleggen welke afspraken zij hebben gemaakt, zodat zij op kortere en langere termijn weten wat van hen verwacht kan worden en wat hen te doen staat.
Evalueren en bijstellen
Het plan van aanpak wordt periodiek door de werkgever en de werknemer geëvalueerd. Als de uitkomsten van de periodieke evaluaties dan wel het advies van de arbodienst daartoe aanleiding geven, dient het plan van aanpak tussentijds te worden bijgesteld.
Overeenstemming met de werknemer
De werkgever is er verantwoordelijk voor dat er in overeenstemming met de werknemer een plan van aanpak tot stand komt.
2 weken de tijd
Uiterlijk binnen twee weken na ontvangst van het advies van de arbodienst stellen werknemer en werkgever gezamenlijk dat plan van aanpak op. In het algemeen betekent dit dus dat uiterlijk binnen acht weken na de eerste ziektedag een plan van aanpak wordt opgesteld. Ook hier geldt dat er niet bij elk verzuim een plan van aanpak opgesteld hoeft te worden.
Geen plan van aanpak
Als er sprake is van kortdurend verzuim (zoals bij een griepje), wordt het oordeel van de arbodienst niet verlangd en hoeft er ook geen plan van aanpak opgesteld te worden.
Plan van aanpak vastleggen;
Naast bovengenoemde afspraken over herstel, re-integratie en werkhervatting worden in het plan van aanpak afspraken gemaakt over:
Het is immers voor alle betrokkenen van belang dat er duidelijke afspraken worden gemaakt over wie het initiatief neemt tot vervolgacties en -gesprekken. Gezien diens verantwoordelijkheid ligt het voor de hand dat afgesproken wordt dat de werkgever het initiatief neemt. Maar het is ook denkbaar - bijvoorbeeld bij een arbeidsconflict - dat afgesproken wordt dat een andere deskundige dienstverlener dit doet. Indien een re-integratiebedrijf wordt ingeschakeld, is het ook zeer wel mogelijk dat een medewerker van dit bedrijf met het casemanagement wordt belast;
voortgang
Van tijd tot tijd zal beoordeeld moeten worden of de gemaakte afspraken worden nageleefd en of men nog steeds op de goede weg zit. De gemaakte afspraken kunnen immers bijstelling behoeven omdat zich wijzigingen hebben voorgedaan in de feiten en omstandigheden. Te denken valt bijvoorbeeld aan veranderingen in het herstelproces of in de medische beperkingen, waardoor het afgesproken werkhervattingstraject aanpassing behoeft. Als het plan van aanpak gericht is op hervatting in het eigen werk, zal bovendien op gezette tijden door werkgever en werknemer expliciet onder ogen moeten worden gezien of de re-integratie hier nog op gericht moet blijven, dan wel dat aangepast werk, ander werk of werk bij een andere werkgever betere kansen biedt.
Contact met de werknemer, tenminste iedere 6 weken
Dit alles vergt een regelmatig contact tussen werkgever en werknemer. De frequentie is afhankelijk van de omstandigheden van het geval en in de regeling is dan ook geen minimumfrequentie opgenomen. Een contact van eenmaal in de zes weken tussen de werkgever en zijn zieke werknemer zal in zijn algemeenheid echter voldoende zicht bieden op de voortgang van de situatie en voldoende ruimte bieden om gemaakte afspraken bijtijds aan te passen als de situatie daartoe aanleiding geeft.
Volgen van de arbodienst, tenminste iedere 6 weken
Naast dit contact tussen werkgever en werknemer heeft de arbodienst een eigen verantwoordelijkheid voor het volgen van het verloop van medisch herstel en van de arbeids(on)geschiktheid. Voorts adviseert de arbodienst zo nodig over noodzakelijke of nuttige interventies en bijstelling van het plan van aanpak. Deze verantwoordelijkheid brengt met zich mee dat er bij het voortduren van het verzuim regelmatige contacten dienen te zijn van de arbodienst met de werknemer. Hoewel ook voor dit contact geldt dat niet is voorzien in een minimumfrequentie, geldt hier eveneens dat bij een contact van eens in de zes weken in zijn algemeenheid aan de vereiste regelmaat zal zijn voldaan.
Afspraken vastleggen
Alle afspraken - dus ook de tussentijdse bijstellingen van het plan van aanpak - worden schriftelijk vastgelegd. Een afschrift wordt verstrekt aan de werknemer en de arbodienst en neergelegd in het dossier. Voor beide partijen bestaat aldus duidelijkheid over de gemaakte afspraken, waaraan zij elkaar kunnen houden.
Geschil voorleggen aan het UWV
Hoewel de samenspraak tussen werkgever en werknemer door het plan van aanpak bevorderd wordt, is het mogelijk dat werkgever en werknemer het niet eens worden. In die situatie kan door de werkgever of werknemer een second opinion aan het UWV worden gevraagd.
Re-integratiedossier en indiening van het re-integratieverslag;
(Medische) gegevens bij derden
De verplichte bijstand van de arbodienst bij het opmaken van het verslag heeft uitsluitend betrekking op het medische deel van het verslag. Maar de arbodienst heeft geenszins het monopolie op ondersteuning van werkgever en werknemer. Zij kunnen ook een re-integratiebedrijf of een casemanager inschakelen. Adviezen en verslagen van deze dienstverleners zullen eveneens in het dossier van de werkgever worden opgenomen en gegevens daaruit kunnen worden opgenomen in het re-integratieverslag.
Het verslag
In het re-integratieverslag wordt achteraf verantwoording afgelegd over het eerste ziektejaar. Het verslag is dus in feite een uittreksel van het dossier en wordt op basis van het dossier samengesteld. Het re-integratieverslag moet door de werknemer bij de aanvraag WAO aan de UWV worden verstrekt. Zowel de arbodienst als de UWV zullen de werknemer tijdig over deze nieuwe verplichting informeren.
In de praktijk zal bij het opstellen van het re-integratieverslag de volgende werkwijze worden gevolgd.
De werknemer mag zelf oordeel toevoegen aan het verslag
Al vóór de indiening van het re-integratieverslag zullen de werkgever en de werknemer in het algemeen op de hoogte zijn van elkaars visie. Er zijn echter ook situaties denkbaar - bijvoorbeeld in geval van een arbeidsconflict - dat dit niet het geval is en de werknemer zijn mening wil geven zonder het toeziend oog van de werkgever. In deze regeling wordt daarom aan de werknemer de gelegenheid gegeven om zijn opvattingen weer te geven bij het indienen van het re-integratieverslag.
Ten slotte voorziet deze regeling erin dat het re-integratieverslag ook gegevens bevat van administratieve aard;
Deze gegevens bevinden zich al in het dossier van de werkgever c.q. zijn arbodienst en deze gegevens zijn ook bruikbaar voor het UWV in het kader van de claimbeoordeling.
De medische en arbeidskundige gegevens
De medische en arbeidskundige gegevens zullen door de arbodienst zodanig worden vormgegeven en vastgelegd dat deze door het UWV zoveel mogelijk gebruikt kunnen worden voor de claimbeoordeling.
Indeling FML (Functionele Mogelijkheden Lijst) e.d. gebruiken
Bij het vastleggen van medische en arbeidskundige gegevens zal zoveel mogelijk van dezelfde taal en definities gebruik gemaakt worden. Daartoe zal gebruik gemaakt worden van de standaarden die door de uitvoeringsorganisatie worden gebruikt, zoals bijvoorbeeld onderdelen van de Functionele Mogelijkheden Lijst. Aan het UWV wordt daarom de bevoegdheid gegeven hiervoor standaarden vast te stellen. Het gebruik maken van bijvoorbeeld dezelfde systemen voor het coderen van medische diagnoses en voor functionele beperkingen en mogelijkheden bevordert een efficiënte gegevensuitwisseling. Dit wil overigens niet zeggen dat het noodzakelijk is om in het re-integratieverslag altijd de meest gedetailleerde informatie volgens deze systemen op te nemen. In de regel zal volstaan kunnen worden met het eenvoudigste niveau. Wanneer in een complexe casus behoefte bestaat gedetailleerdere informatie of wanneer het UWV in reactie op het verslag om nadere informatie vraagt, is op voorhand duidelijk binnen welke taal die informatie moet worden gegeven. Leerprocessen over en weer zullen er vervolgens voor zorgen dat het meest efficiënte en effectieve niveau van gedetailleerdheid in de praktijk wordt gehanteerd. Het is overigens niet de bedoeling dat het UWV eenzijdig vaststelt welke standaarden moeten worden gehanteerd. In het regulier overleg UWV en arbodiensten zal worden gezorgd voor een zo groot mogelijke afstemming.
Administratieve lasten werkgever
Op grond van deze regeling wordt een aantal activiteiten van de werkgever verlangd. …………………..
Geschreven door | : |
Datum totstandkoming | : 17-03-2010 |