Re-integratie: de stappen |
![]() |
Volgens het�BW�hebben werkgever en werknemer de nodige verplichtingen als het om re-integratie gaat.
artikel 7: 658a lid 1 BW;
De werkgever bevordert
�
Artikel 7: 660a BW
De werknemer die in verband met ongeschiktheid ten gevolge van ziekte verhinderd is de bedongen arbeid te verrichten, is verplicht:
�
Na arbeidsongeschiktheid heeft de werknemer dus recht op terugkeer naar de bedongen arbeid. Indien de werknemer �tijdelijk- niet kan terugkeren naar het eigen werk dient de werknemer passende werkzaamheden te gaan verrichten, welke arbeid de werkgever ook moet aanbieden. Dat kan eventueel ook bij een andere werkgever worden verricht als blijkt dat de eigen werkgever geen passend werk voorhanden heeft.
De stappen bij re-integratie zijn;
�
Het is de bedoeling dat ��n en ander in goed overleg wordt opgelost. Het plan van aanpak kan daarbij behulpzaam zijn. Controle geschied door het UWV veelal bij de beoordeling van de re-integratie verplichtingen tegen de tijd dat er bij het UWV een WIA uitkering wordt aangevraagd. Met een Deskundigenoordeel kan het UWV gevraagd worden eerder een oordeel over de re-integratie inspanningen te geven.
�
Kern van de procesgang
De kern van de verbeterde procesgang betreft de volgende punten;
�
De termijnen op een rij
�
Ziekmelding werknemer Ziekmelding arbodienst Probleemanalyse Plan van aanpak Evaluatie Ziekmelding UWV Eerstejaarsevaluatie Re-integratie verslag Aanvraag WIA bij het UWV |
: Vrij, vaak geregeld in de controlevoorschriften van de werkgever : Vrij, contract arbodienst bepaald vaak uiterlijk binnen een week : Na 6 weken : 2 weken na de probleemanalyse : Als er reden voor is : Uiterlijk na 42 weken : Na een jaar : Moet af zijn 15 weken voordat de termijn van 2 jaars termijn : 13 weken voor einde wachttijd � |
�
Ziekmelding
Een werknemer dient zich ziek te melden bij zijn werkgever. Dat vraagt een goed werknemerschap van hem. De werkgever moet in staat worden gesteld maatregelen te nemen voor vervanging en ook controle. In veel gevallen is de wijze waarop de werknemer zijn ziekmelding moet doen, de tijd en/of aan wie, vastgelegd in controlevoorschriften. De ziekmelding is niet wettelijk geregeld.
�
Na een ziekmelding van een werknemer dient de werkgever de uitval te melden bij zijn arbodienst. Meestal dient dit binnen een week te gebeuren. De werkgever zal over een en ander afspraken hebben gemaakt met de arbodienst. Ook dit is wettelijk niet geregeld. De werkgever kan als dat aan de orde is aansluiten bij hetgeen de particuliere verzekeraar heeft bepaald. Op basis van de procesgang eerste en tweede ziektejaar kan worden aangenomen dat een ziekmelding aan de arbodienst binnen een week moet geschieden. Kortdurende ziekte perioden worden niet altijd gemeld, zijn ze frequent, dan moet de werkgever dat echter wel melden bij de arbodienst.
�
Probleemanalyse
Zie ook;�Re-integratie; probleemanalyse
�
Re-integratie dossier
Bij dreigend langdurige uitval vastleggen; in ieder geval alle gegevens, documenten en correspondentie vast die betrekking hebben op het verloop van het ziekteverzuim, het aantal feitelijk gewerkte uren en de op grond van deze regeling ondernomen activiteiten.
Zie ook;�Re-integratie; het dossier en het verslag
�
Plan van aanpak
Een plan van aanpak moet worden gemaakt als er sprake is van dreigend langdurige uitval. Voor kortdurend verzuim is een plan van aanpak niet nodig. Binnen twee weken na probleemanalyse, als uit de probleemanalyse blijkt dat er nog mogelijkheden zijn om de terugkeer naar arbeid van de werknemer te bevorderen, stelt de werkgever in overeenstemming met de werknemer een plan van aanpak op. Dat gebeurt schriftelijk, de werknemer krijgt een afschrift.
�
Het plan van aanpak moet op schrift en bevat;
�
Dit plan moet schriftelijk zijn vastgelegd en aan de werknemer worden overlegd. Het plan moet regelmatig worden ge�valueerd en zo nodig bijgesteld. Ook dit dient vastgelegd te worden.
Het plan van aanpak is erg belangrijk voor zowel werkgever en werknemer. Het loont voor beide partijen om hier serieus mee om te gaan. Het moet snel na het intreden van de arbeidsongeschiktheid worden opgesteld en is gedurende tenminste twee jaar de basis voor alle activiteiten. Zowel werkgever als werknemer kunnen elkaar erop aanspreken en dat maakt hun positie helder. Als de werkgever niet goed weet hoe hij de re-integratie moet aanpakken is dit het moment om een arbeidsdeskundige advies te vragen. De arbeidsdeskundige kan via de arbodienst worden ingehuurd, maar een vrij gevestigde arbeidsdeskundige of soms een jurist kan ook.
Zie ook; Re-integratie; plan van aanpak en evaluatie
�
Re-integratieverslag
�
Inhoud van het re-integratieverslag,
informatie/oordelen over;
Zie ook; Re-integratie; het dossier en het verslag
�
Contact tussen werkgever en werknemer
werkgever en werknemer moeten regelmatig contact hebben met elkaar. De frequentie is afhankelijk van de situatie, doch ��n maal in de zes weken lijkt een redelijk uitgangspunt. Van dit contact hoeft geen verslag te worden gemaakt, doch het is zinvol om er heel kort iets over vast te leggen. De casemanager zou een en ander moeten bewaken.
�
De vorm van het dossier is vrij;
Wat er in het dossier moet staan niet. Dit dossier is onder andere nodig bij de aanvraag van een WIA uitkering en het oordeel van het UWV over de vraag of er een loonsanctie dient te worden opgelegd. Ook bij een eventueel verschil van inzicht tussen partijen en een daaruit voortvloeiend conflict kan dit dossier relevant zijn/worden. Bedacht moet worden dat het dossier op een later tijdstip gebruikt kan worden voor een toets door het UWV, bij een aanvraag WIA, een arbeidsdeskundige, een personeelsfunctionaris. Het vasthouden van een duidelijke chronologie kan later een hoop werk of discussie schelen. Het komt nogal eens voor dat de gegevens die de arbodienst aanlevert summier of rommelig is.
�
Inschakelen van deskundigen
Als de bedrijfsarts het noodzakelijk vindt om voor een goede uitvoering van de re-integratie verplichtingen een deskundige in te schakelen dient hij daar zorg voor te dragen.
�
Evaluatie aan het einde van het eerste ziektejaar/opschudmoment
Het beroemde opschudmoment is verplicht. Loopt de re-integratie verder voorspoedig dan is die constatering van alle partijen voldoende. Stagneert de re-integratie dan is dat het moment waarop de werkgever de re-integratie weer voortvarend in gang dient te zetten.
Zie ook;�Re-integratie; het opschudmoment
�
De aandacht gericht op het resultaat
Zijn werkgever en werknemer erg bang voor een loonsanctie of een onjuiste WIA beoordeling omdat zij om wat voor reden dan ook steken hebben laten vallen, dan kan het raadzaam zijn advies te vragen aan een arbeidsdeskundige of jurist. Bij de vraag of de werkgever en werknemer aan hun verplichtingen hebben voldaan is het uiteindelijke resultaat bepalend. Bij een niet vlekkeloos verlopen re-integratietraject of onvoldoende verslaglegging kan het raadzaam zijn hierop op de juiste wijze de aandacht te vestigen.
�
Redelijkheid
Van werkgever en werknemer wordt verwacht dat zij al het mogelijke doen met het oog op de re-integratie. Dit uiteraard binnen de grenzen van de redelijkheid. Artikel 65 Wet WIA bepaalt dat het UWV achteraf beoordeelt of werkgever en werknemer in redelijkheid hebben kunnen komen tot de re-integratie-inspanningen die zijn verricht. De redelijkheid is ook het belangrijkste uitgangspunt in de bovengenoemde artikelen 7:658a en 7:660a BW en in de arbeidsrechtelijke jurisprudentie.
�
Tijdig naar het UWV voor een WIA-uitkering
Is het allemaal niet gelukt na 20 maanden, dan dient een WIA-uitkering te worden aangevraagd, tenzij de werkgever en werknemer ervoor kiezen de loondoorbetalingsplicht te verlengen. Zie hiervoor. �DeWIA aanvraag moet tijdig en compleet worden ingediend;
�
Bij te late of incomplete aanvraag;
Zie ook; Loonsanctie; als de WIA aanvraag te laat is
�
Afwijken van termijnen
Voor alle genoemde stappen zijn zoals aangegeven termijnen vastgesteld. Daarvan kan in de meeste gevallen door werkgever en werknemer samen gemotiveerd worden afgeweken. Dit kan het beste gedateerd en gemotiveerd �worden vastgelegd. Omdat het resultaat relevanter is dan de weg ernaar toe is het overschrijden van een termijn pas een probleem als het voortkomt uit gemakzucht en de re-integratie vertraagd.
Jurisprudentie
Re-integratie plicht; een greep uit de jurisprudentie
�����
Geschreven door | �:� |
Datum totstandkoming | �:�15-03-2010 |